Rendiment i prevenció, la clau de l’èxit casteller

prevencio, risc castellers, caigudes, preparació física

SALUT I PREVENCIÓ DE LESIONS

El risc d’accident de l’activitat castellera és baix però no és zero. És al nostre abast fer servir eines i adoptar comportaments per fer castells amb seguretat, evitant lesions pròpies o als altres companys castellers.

PREPARACIÓ FÍSICA

EN TERMES GENERALS

Si sou castellers, és aconsellable que feu activitat física almenys durant 3 hores a la setmana. Això vol dir fer exercici físic de baixa intensitat com caminar, córrer, anar en bicicleta o nedar. Fareu salut i estareu més ben preparats per fer castells.

POSICIONS ESPECÍFIQUES

Els castellers del tronc i de les posicions més centrals de la pinya, del folre i de les manilles han de seguir una preparació física més específica que hauria de ser orientada per un especialista. Podeu consultar aquests exercicis al preparador físic de la Colla.

PER QUÈ CAL PREPARAR-SE?

La millora de la nostra capacitat física (força, resistència, velocitat, flexibilitat, coordinació, agilitat i habilitat) disminuieix el risc de lesió i augmenta el rendiment.

SESSIONS DE PREPARACIÓ FÍSICA

Per aquest motiu, la Colla Jove Xiquets de Tarragona posa a disposició dels seus castellers una sessió setmanal de preparació física dirigida per un especialista. Tots els castellers hi poden participar amb lliure accés i és una bona manera de gaudir de l’esport mentre es té cura del cos.

ELEMENTS DE PROTECCIÓ

EL MOCADOR CASTELLER

El mocador casteller pot protegir de rascades o estirades dels cabells. Tant hi fa si teniu una gran cabellera o dueu els cabells ben curts, segueix sent un bon element de protecció. A més, el mocador és un element indispensable en el vestuari de tot casteller o castellera, ja que protegeix del sol i evita, ben col·locat sobre les celles, que la suor us pugui caure als ulls.

LA FAIXA

La faixa té la funció de protegir la columna vertebral. S’ha de posar correctament, envoltant entre 3 o 4 vegades la cintura i cobrint la zona que va del pubis a la boca de l’estómac (a l’extrem inferior de l’estèrnum). Ha d’estrènyer amb força l’abdomen, però s’ha de poder respirar amb normalitat.
La funció de la faixa es pot complementar amb una faixa ortopèdica (o de motorista) o fent servir dues faixes.

CAL EVITAR...

Cal evitar els objectes que puguin lesionar-vos o que puguin lesionar els altres castellers. Us heu de treure les ulleres, rellotges, arracades, braçalets, anells, penjolls i els pírcings.

De la mateixa manera, no és recomanable mastegar xiclets o menjar caramels perquè en cas d’empassar-vos-els, podrien obstruir les vies respiratòries de manera sobtada.

QUÈ HAS DE SABER SI VOLS FER PINYA?

ABANS D'ENTRAR...

TINGUES EN COMPTE LES TEVES CARACTERÍSTIQUES

Busca el teu lloc en funció de la teva alçada i amplada d’esquena. Busca gent similar a la teva constitució i afegeix-t’hi. Si creus que no quedaràs ben col·locat, busca a algú que pugui encaixar millor i proposa-li intercanviar llocs. Si dubtes, demana consell a algú que porti camisa.

ENTRA A LA PINYA AMB TEMPS I FINOR

Entra a la pinya inflant el pit amb temps i finor.

Si quan s’entra es fa molta pressió, la pinya es pot deformar.  Més val manya que força, i la pinya no ha de comprimir el castell, sinó donar-li pressió progressiva. No deixis el pes mort i augmenta la pressió –dóna pit- a mesura que es posi més pes al castell.  Estigues atent a les indicacions, les necessitats de pressió poden canviar, i recorda que el punt màxim s’ha de donar durant la descarregada.

COM COL·LOCAR-VOS

LES ESPATLLES ENCAIXADES I COS I BRAÇOS EN CORRECTA POSICIÓ

Quan estiguis col·locat, mira d’encaixar les espatlles amb els castellers que tinguis a dreta i esquerra. No han de quedar distancies (forats) entre castellers. Adopta una correcta postura del tronc, especialment si damunt hi ha algú del folre. Les cames, l’esquena i el coll han d’estar alineats i en tensió. Als castells sense folre, poseu els vostres braços per damunt dels braços dels castellers que tingueu davant i feu força cap amunt. Els braços en correcta posició us serviran per limitar els moviments bruscos del seu i del vostre cap en cas de caiguda.

EL CAP RECOLZAT, FIXAT I PROTEGIT

Ha d’anar lleugerament recolzat a la persona que tingueu davant. Heu de notar que teniu el cap protegit i fixat. I no mireu mai cap a dalt, els castells es viuen a plaça però es miren a la tele. Procureu mantenir el nas lliure i la boca tancada amb les dents serrades. Vigileu que la pinya sigui ben esglaonada i alineada per evitar postures forçades i aconseguir una bona protecció del cap.

COM COMPORTAR-VOS

MANTINGUEU UNA CORRECTA ACTITUD I ESTIGUEU ATENTS

Manteniu-vos sempre amb la màxima concentració, a qualsevol lloc del castell, sigui quin sigui el castell que es provi, sigui un assaig o una actuació.
Escolteu què demana el castell i els companys i no parleu si no és estrictament necessari. El silenci us permetrà sentir l’evolució del castell i gaudir més de l’experiència de fer pinya: una de les sensacions més intenses del món dels castells.

Si aneu a fer pinya a una altra colla, recordeu tots aquests consells. 

L'ÚLTIM CORDÓ SOU QUI PRIMER HA D'ESPITJAR

QUI HA DE FORMAR PART DE L'ÚLTIM CORDÓ?

L’últim cordó ha d’estar format per castellers de la Jove designats, prepa­rats i atents per a desenvolupar aquesta tasca concreta. Si d’altres castellers o públic volen formar part de la pinya, deixeu-los passar davant l’últim cordó. Encara que la pinya no sigui tan gran com desitjaríem, l’últim cordó ha d’existir sempre i ha d’envoltar tota la pinya. De fet, en aquests casos és en els que serà més necessari.

QUÈ HEU DE FER SI SOU A L'ÚLTIM CORDÓ?

Haureu de fer pressió, com la resta de la pinya, però no amb el pit sinó amb els braços i sereu els únics de la pinya que visualitzaran el castell durant la seva execució. En tot moment vetllareu per tal que els integrants de la pinya es col·loquin correctament, amb les espatlles ben encaixades a l’hora de tancar, i mantinguin una bona postura, evitant que hi hagi caps aixecats.

EN CAS DE CAIGUDA, QUÈ HEU DE FER COM A ÚLTIM CORDÓ?

En cas de caiguda, l’últim cordó vetllarà per tal que la pressió de la pinya no disminueixi i, a més, haureu d’estar atents i procurar que cap casteller és impulsat o rodola per sobre la pinya de manera que pugui acabar caient a terra.  Haureu de procurar dirigir la sortida dels castellers que han quedat a sobre la pinya, per fer-la el més ordenada possible.

US RECOMANEM AQUEST VÍDEO I DONAR UN COP D'ULL AL PDF

Fulletó 'Fem Pinya'

Proves netes

ON US HEU DE COL·LOCAR?

Poseu-vos al lloc on aniríeu en una pinya, procurant que les alçades quedin ajustades. L’objectiu és que en cas que el tronc necessiti el suport de la pinya o en cas de caiguda, la pinya es tanqui de forma ràpida.

COM US HEU DE POSAR?

Aixequeu els dos braços amunt. Amb una de les mans agafeu el canell de l’altre braç i tanqueu el puny de l’altra mà. Això evitarà que en cas de caiguda us lesioneu els dits si teniu les mans obertes. Recolzeu el cap en el vostre propi braç per fixar el coll.

PODEM MIRAR EL CASTELL?

Només ho pot fer el primer cordó de mans que ha de posar-se de la mateixa manera com ho faria si es tractés d’un castell amb pinya, quasi tocant al tronc.

QUINA ÉS L'ACTITUD QUE HA DE MANTENIR EL TRONC, EL FOLRE I LES MANILLES?

CUIDEU LA PINYA

Pugeu i baixeu amb delicadesa, tenint en compte on poseu els peus.

LES CELEBRACIONS, SI TOTHOM JA ÉS A TERRA

No celebreu el castell fins que no hagi baixat tothom de la pinya.

COM AFRONTAR UNA DIADA?

ABANS D'UNA DIADA: DESCANS I ALIMENTACIÓ ADIENTS

Procureu dormir i descansar, com a mínim, 8 hores la nit anterior.
L’àpat abans de l’actuació i també el de la nit anterior és molt important. Ha de ser un àpat senzill, ric en hidrats de carboni (pa, pasta, arròs o patata) amb aliments de fàcil absorció i poca fibra, evitant els aliments greixosos i les begudes alcohòliques. Els aliments aconsellats per esmorzar són aquells que ens donaran energia durant tota la diada: un entrepà de formatge o d’embotit, cereals o muesli amb llet, un iogurt o una peça de fruita.

EN ARRIBAR A PLAÇA: ESCALFAMENT

Uns 10 minuts abans del primer castell, és recomanable fer exercicis d’escalfament. Està demostrat que d’aquesta manera s’aconsegueix una millor adaptació psicològica i disminueix el risc de lesió. Seria convenient repetir aquesta rutina abans de cada castell.

DURANT LA DIADA: AGAFEU FORCES I PROTEGIU-VOS DEL SOL

Si la diada és llarga, mengeu alguna cosa entre castell i castell: barretes energètiques, fruita seca, galetes, una poma o un plàtan.
Beveu aigua després de cada ronda. No hauríeu de prendre begudes amb alcohol fins que s’acabi l’actuació.
Si fa molt de sol i fa calor, protegiu-vos amb una gorra o amb el mocador i poseu-vos a l’ombra quan no s’hagi d’actuar.

DESPRÉS DE LA DIADA: RECUPERACIÓ

Després de l’activitat és recomanable fer exercicis d’estirament muscular perquè l’organisme torni a la normalitat.

QUÈ FER EN CAS DE CAIGUDA?

AUGMENTAR la tensió muscular al coll i els braços

La principal cuirassa del nostre esquelet és la musculatura i augmentar-ne la tensió es la millor manera de disminuïr les conseqüències dels impactes.

Donar més pit

L’acumulació de pes en alguns punts de la pinya, a causa de la caiguda, pot fer-la cedir. Per evitar-ho cal augmentar la pressió donant més pit, per fer la pinya més consistent. Això es especialment important als castells amb folre.

No t'ajupis per evitar el pes al cap

A no ser que et trobis en una posició molt dolenta on realment t’estas fent mal, has d’evitar ajupir-te per no obligar als teus companys a suportar més pes.

L’últim cordó és una peça clau

L’últim cordó cal que mantingui la pressió de la pinya espitjant amb els braços en tot moment per evitar que la pinya s’obri i, en la mesura del possible, ajudar a gestionar amb serenitat la sortida, primer de la canalla i després dels companys que hi hagi damunt la pinya.

Mantenim la posició fins al final

No sempre la percepció que tenim des de dins d’un castell és correspon a la realitat i la millor manera d’afrontar-lo és mantenint sempre la posició EN TENSIÓ, sense deixar-nos anar de mans en cap moment, fins que parin de sonar les gralles o baixin terços.

ATENCIÓ SANITÀRIA

SI CAU EL CASTELL I US HEU FET MAL…

  1. No aneu a les ambulàncies, adreceu-vos primer als membres de l’equip mèdic. Sempre portem material per fer petites cures i gel per tractar les contusions. Ens podreu reconèixer perquè durant les actuacions castelleres anem identificats amb un braçal de color taronja.
  2. Si heu d’anar a un hospital, s’ha de portar un paper, el comunicat d’accident casteller, que us donarà la persona responsable de secretaria de la Colla o un membre de l’equip mèdic.
  3. Després de ser atesos a l’hospital, heu de fer arribar una còpia de l’informe d’urgències a la Colla per correu electrònic (cjxt@jovedetarragona.cat). Hi ha un termini de 3 dies com a màxim per enviar-lo.
  4. Per visites successives i/o proves complementàries (una radiografia o una ressonància magnètica) s’ha de demanar l’autorització de la companyia asseguradora (Allianz) trucant al telèfon 902 102 687 o enviant un correu electrònic a asistenciacolectivos@allianzassistance.es.
  5. Una vegada tingueu l’alta mèdica, heu de comunicar-ho a la Colla per tal que es faci el tancament de l’incident.

EL NOSTRE EQUIP MÈDIC

Qui en forma part?

JORNADES DE PREVENCIÓ DE LESIONS

Les Jornades de Prevenció de Lesions, impulsades pel Grup pel Foment de la Ciència i la Salut en el Món Casteller, i organitzades per la CCCC, se celebren cada any des del 1994 i s’hi presenten novetats, estudis i innovacions en aquest àmbit.

Contacta´ns

Et podem ajudar en alguna cosa?

Not readable? Change text. captcha txt